Wednesday, March 27, 2013

Kuching part 1

Selipar buruk ni dah jauh berjalan

Ehem. Tetiba rajin nak mengarang cerita Kuching ni. Its been few few weeks dah. Dah sebulan dah kot. Sebenarnya dah lama teringin nak pergi Sarawak, tapi keadaan tak mengizinkan sehinggalah lepas balik dari trip Pulau Langkawi dengan family haritu. Lepas tu baru ada keberanian nak travel secara solo, lagipon draft tesis sudah hantar, after 15 months bertungkus-lumus so I take that as a self-reward. Sesekali kita patut hadiahkan diri kita dengan sesuatu yang kita suka kan.

Aku book tiket kapal few weeks je sebelum pergi, so harganya boleh tahan jugak lah. Pergi dengan MAS balik dengan AirAsia. Saje je nak merasa naik MAS. Last naik MAS adalah beberapa tahun lepas, tahun 2009. So tiket flight pergi balik dapat la RM355. Gerak malam 27 Feb dari Terengganu naik bas ke Putrajaya RM 45, sampai kat Putrajaya Sentral lebih kurang pukul 5 am, lepas tu dalam pukul 6.30 terus ambil ERL (KLIA Transit) ke KLIA. Harga tambangnya RM6.30. Sebenarnya ni first time ke KLIA via KLIA Transit, sebelum ni LCCT sajo. Kahkah. Walaupon main hentam je ikut orang tapi yang penting kena confident. Dalam pukul 8.00 am macam tu sampai lah KLIA dengan selamatnya. It’s been a while since last time I was there! Awal lagi sementara nak tunggu masa penerbangan, pukul 3.30 pm, so lepak-lepak ronda-ronda aje lah. Perhati orang, gerak langkah ragam orang semua lah. Lebih kurang pukul 11 lebih, aku check in guna kiosk. First time buat sendiri, senang je tekan-tekan masukkan e-ticket number, check name and details semua, pilih seat lepas tu keluarlah boarding pass. Kalau check in awal dapat lah tukar seat dan for sure lah aku akan pilih seat tepi tingkap. Masa book dekat web pon boleh pilih seat, tapi kena tambah lah RM10. Membazir saja. Eh tapi masa balik aku beli jugak seat AirAsia. RM6 je. Nak duk tepi tingkap punya pasal.

Lepas check in aku ronda-ronda lagi, last-last sampai ke menara tinjau, belah belakang hujung sekali, level 5. Kat situ boleh nampak kapal terbang tengah boarding dari dekat. Masa aku sampai tu, tak ramai pon. Dua lelaki tengah tidur atas kerusi dan couple ni tengah dating sambil makan KFC. Haha. Sorry lah menganggu anda berdating. Duduk situ tengok kapal terbang lepas tu berangan ntah ke mana.

Tengok dua bijik A380 tu lepas tu berangan ‘bila lah aku nak naik a380 ni, nak pergi London, ataupon paris ke’ hikhik.

Then, bila dah lama aku duduk termenung kat situ datang lah beberapa family bawak budak-budak kecik tengok kapal terbang. Excitednya diorang. Riuh rendah menjerit bebudak kecik dapat tengok kapal terbang dari dekat. Pastu aku blah lah dari situ, perut pon dah lapar. Dari pagi tak makan pape lagi. Last-last masuk Secret Recipe je, makan seketul kek Banana Choc dengan black coffee. Buat alas perut je sebab nanti nak makan dalam flight. Tapi seketul kek tu pon makan tak habis, pelik. Kek fevered tu camana boleh tak habis. Excited ke risau sangat tu.

Sambil makan sempat lah online kejap, charge handphone kejap. Susah betul nak cari plug kat KLIA ni. Kat SR baru jumpa. Eh ke aku tak jumpa? Dahl ah BlackBerry cepat bebenor battery drained. Handphone Nokia tertinggal kat rumah, boleh pulak. Camana ntah boleh tertinggal. Nokia tu main handphone, semua urusan guna nombor tu. BlackBerry more untuk online sajo. Sambil lepak kat SR, tengok lah orang-orang yang nak pergi umrah. Anak-anak hantar parents dorang. Masa tengok dorang salam peluk cium semua tetiba mata aku pulak yang bergenang je. Sedih. Bila lah aku nak lalui semua tu.

Untungnya budak kecik tu

Dalam pukul 2 pm, aku dah masuk untuk ke boarding gate. Gate asal A1, tapi dalam pukul 2.30 pm tu ada announcement kena tukar gate B1. Sempat lah kitorang berjogging beramai-ramai dalam tu dari A1 ke B1, jauh kot. Tengok penumpang lain pakcik makcik memasing pegang roti Gardenia sorang 3, 4 bungkus hihi. Bila tengah boarding macam-macam perasaan ada. Excited risau takut semua ada tapi cool tetap cool. Cool dan confident tu yang paling penting.

nice view

Walaupon segan dengan orang sebelah bila nak keluarkan kamera tangkap gambar, tapi buat jugak. Kalau tidak rugi ai.
Subhanallah, cantiknya kat atas tu. Nice weather, awan-awan nya cantik, memang aku suka lah!

Touched down Kuching International Airport lebih kurang pukul 5.20 pm. Lepas settle imegresen  semua terus ke arrival gate dan call hotel untuk tanya transport airport transfer. Keluar dari airport je van hotel dah tunggu kat luar. Alhamdulillah berjaya jugak jejakkan kaki ke tanah Sarawak. Rupanya van dah tunggu sejak pukul 5.00 pm lagi. Lebih kurang setengah jam jugak lah untuk sampai hotel. Sampai-sampai je guard dorang tolong bukakkan pintu van. Fisrt impression untuk hotel bagus lah. 360 Xpress city center hotel. Aku dah sesiap book hotel awal-awal secara online, murah je lebih kurang RM60/night untuk single room termasuk airport transfer.

The hotel driver

Benda first yang aku nampak pelik, hehe.

Tapi cuma ada semalam je available so the next night terpaksa pindah hotel lain. So bila dah survey, aku book Tune Hotel je. Area waterfront jugak. Dekat aje dekat 360 ni, boleh jalan kaki je.

Gini lah nasib travel sorang, ambil gambar sendiri dekat cermin bilik and cermin bilik air.
KAHKAH

Keadaan dalam bilik

Keadaan luar bilik

Bilik okay puas hati, aircond sejuk ada air panas ada TV (few astro channel), boleh tengok CCTV kat luar hotel jugak tau kat TV tu. Interior pon cantik. Toilet and shower kaca, kalau sorang no problem lah tapi kalau berdua tu camana lah nak mandi ke buang air ke HAHA. Then, bilik dah puas hati aku keluar kejap untuk cari makanan for dinner. Di sebabkan taktahu mana nak makan plus aku taktahu sangat mana kedai halal mana kedai takhalal, aku pilih untuk beli dekat restoren dalam hotel tu je. Beli laksa Sarawak. First time nak try, tapi tak berapa berkenan sangat sebab too oily. Minyak banyak sangat, aku makan cket aje. Makan awal sebab malam taknak keluar dah. Bahaya sorang-sorang kan. So malam tu rehat tengok TV lepas tu update semua benda kat mak. Haruslah update tiap masa kat mak, so that dia tahu semua benda dan tak risau sangat.
Pukul 10 lebih dah siap nak tidur, tapi biasa lah tidur tempat asing ni bukan main susah lagi, pastu dah tidur empatpuluhpat kali jugak lah terjaga. Tidurdengan lampu terpasang, al-maklum lah orang penakut. Hihi.

End of day 1. Esok sambung, kalau rajin.